Dupa o foarte mare pauza, Romania a revenit in prim planul competitiilor automobilistice internationale. Etapa desfasurata la Sibiu, in inima Transilvaniei, a fost ferita de muscaturile lui Dracula si la capatul celor 200 de kilometri de probe speciale, Andreas Mikkelsen si-a trecut numele pe lista castigatorilor de raliuri internationale desfasurate in Romania, pe langa cele ale lui Pauli Toivonen (Porsche) sau Walter Rohrl (Opel Ascona).
Pe lista de inscrieri, una nu foarte bogata pentru un raliu aflat la debutul in competitiile internationale, au fost prezenti un fost campion mondial (Andreas Aigner-PWRC) si doi fosti vice-campioni ( Francois Delecour – WRC si Patrik Flodin-PWRC). In parcul de service amplasat genial in Piata Mare din Sibiu, fanii raliurilor au putut sa-l salute pe Petter Solberg, campion mondial in 2003 si pilot Ford in sezonul 2012 al WRC. Norvegianul a venit la Sibiu pentru a-l sustine pe Patrik Flodin a carui asistenta este asigurata de echipa sa, Petter Solberg Engineering.
In cele ce urmeaza, vom incerca putin sa disecam toate elementele care au au stat la baza reusitei Raliului Sibiului 2012, inscris in premiera pentru o etapa din Romania in Intercontinental Rally Challenge (IRC).
I-am tot auzit pe pilotii romani de-a lungul anilor acuzand duritatea specialelor sibiene. Intotdeauna am considerat ca exagereaza putin si a fost nevoie de prezenta unor piloti precum Mikkelsen sau Flodin care sa ma convinga ca lucrurile stau chiar asa.
Campionul IRC de anul trecut si-a avariat serios masina de recunoasteri, apoi, la testele desfasurate in saptamana raliului, a rupt trei brate spate si a dejantat sase roti ale Skodei Fabia S2000. Chiar si Jean-Pierre Nicolas, parintele IRC-ului, incerca sa-i atraga pe pilotii acestui campionat la etapa din Romania, spunandu-le cat de frumoasa este zona si asemanand probele cu cele din Grecia si Cipru, recunoscute la nivel mondial pentru duritatea lor.
Nu a fost nevoie decat de doua probe in prima zi, pentru ca numarul abandonurilor sa creasca intr-un ritm sustinut. Mathieu Arzeno, Herman Gassner, Andreas Aigner si altii s-au vazut nevoiti sa se recunoasca invinsi de probele sibiene. La final, mai putin din jumatate din echipajele inscrise in IRC au terminat cu bine etapa iar in CNRD, doar 16 din 42 si-au condus masinile in parcul de service de la sfarsitul raliului. Actorii principali ai IRC prezenti in tara noastra au afirmat ca unele probe sunt mai dure decat cele din Grecia sau Cipru, asa ca putem considera acum Raliul Sibiului nu doar cel mai dur raliu din Romania, ci si din lume; iar aceasta titulatura poate avea si parti bune, pe care speram sa le vedem in viitor.
Intr-o declaratie acordata la finalul intrecerii, Jean-Pierre Nicolas spunea ca atmosfera, publicul si locurile din Romania sunt extraordinare! Noi stiam asta deja, dar a fost nevoie de o televiziune precum Eurosport pentru a transmite unei lumi intregi acest lucru. Mai precis, 107 milioane de telespectatori au vazut emisiunile dedicate IRC pe canalul Eurosport anul trecut. Sa va mai spun ca audienta in 2012 este in crestere? 🙂
Sincer, fara sa exagerez, niciodata nu am vazut atata lume la un raliu din Romania. Ba mai mult, atat Mikkelsen cat si Wiegand au afirmat clar si raspicat ca aceasta a fost etapa cu cel mai mare numar de spectatori dintre toate raliurile la care au luat startul in IRC. Atmosfera de pe probele de noapte a fost de neuitat pentru piloti iar asta o puteti constata de unii singuri privind cele doua materiale difuzate la finalul fiecarei zile. Nu doar ca au fost foarte multi fani pe margine, dar nu a avut loc niciun incident. Acest lucru poate fi considerat pur si simplu noroc, dar acesta este mereu apanajul invingatorilor!
O parte din cadrele de la televizor pot fi asemanate cu cele din perioada de glorie a Grupei B si cu siguranta verdele ierbii din Romania este cel mai frumos. Si nu doar noi spunem asta!
Despre lupta sportiva
La acest capitol, Raliul Sibiului este atipic fata de restul etapelor. Nu ai ocazia sa vezi ecarturi la miimi de secunda, iar clasamentul general de la final poate fi asemanat cu cel de final de sezon, cu diferente enorme intre lider si restul urmaritorilor, dar si intre acestia. Nu viteza pura conteaza la Sibiu, ci abilitatea de a supravietuii pe probele speciale pline de bolovani. Sau nu-i chiar asa?
Cert este ca Mikkelsen a venit, a analizat, a mers tare si a batut. Cu „ceasul de la gara” cum ne place noua sa spunem. Interesant este ca el nu a facut nicio pana serioasa, spre deosebire de altii care au rupt rotile masinilor, si asta poate spune multe. Pilotajul sau a fost la fel de viguros si a cuprins toate pleiada de tehnici precum flick-ul scandinav sau derapajele controlate. Deci se poate!
Bineinteles cu niste costuri. Mikkelsen a avut aproape orice piesa de schimb triplata in camionul de asistenta iar in toate parcurile de service au fost inlocuite preventiv orice elemente care puteau ceda. Factura finala nu reprezinta o problema pentru o echipa care beneficiaza de sprijinul unei uzine. Dupa cateva locuri secunde obtinute in etapele anterioare, norvegianul a marcat cea de-a 25-a victorie Skoda in IRC. Totodata, el a stabilit un nou record in privinta ecartului fata de urmatorul clasat.
In urma sa a terminat Patrik Flodin, care dupa speciala trei se clasa undeva pe locul 45. In urma unui efort sustinut si ajutat de abandonurile si problemele tehnice ale celor din fata sa, suedezul sustinut de Petter Solberg a obtinut cel mai bun rezultat al sau din IRC si a semnat prima victorie de proba speciala in acest campionat. Si acest lucru i-a adus si premiul Colin McRae Flat Out!
Locul trei in IRC si locul 1 in intrecerea interna i-a revenit lui Francois Delecour. Plangandu-se ca si altii de praful care i-a incetinit evolutia, francezul s-a vazut nevoit sa parcurga o proba jumatate cu 2 amortizoare sparte si sa depaseasca doua echipaje pe alta prob. Cu toate acestea, el urca pe locul doi in clasamentul general din Romania dupa 5 etape. Este a doua etapa pe macadam pe care o castiga la bordul unei masini S2000 iar cele 17 puncte care-l separa pe Porcisteanu de fostul vicecampion mondial s-ar putea sa nu-i fie de ajuns pitesteanului.
Ce urmeaza in Romania
Din sezonul 2012 au mai ramas de disputat doar 3 etape, toate pe macadam. Urmatoarea se anunta cel putin la fel de interesanta, Raliul Aradului fiind ca si anul trecut etapa comuna cu vecinii nostri din Ungaria. In clasamentul general la zi, Porcisteanu, Delecour si Spitzmueller par favoriti la ocuparea podiumului de final de an, nu neaparat in aceasta ordine. Doar Szabo si Girtofan pot profita de pasii gresiti ai tripletei de mai sus.
Si la doua roti motrice, lucrurile par sa se fi mai asezat putin. Filip pare scapat in campion iar Cosma si Grigorescu se vor duela pentru celelalte doua pozitii ale podiumului. La clasa 11 Danny Ungur mai are de implinit o simpla formalitate pentru a-si asigura un nou titlu, in timp ce Sebastian Stanciu pare favorit la titlul de vicecampion in sezonul sau de debut. Cupa Dacia ramane la fel de palpitanta, desi Bogdan Barbu are un usor avans. Pentru locurile 2 si 3 se vor bate Raul Badiu, Bogdan Nastase si Florinel Tincescu.
In concluzie, speram ca organizatorii de la Sibiu au inceput deja lupta pentru adunarea bugetului pentru sezonul 2013. Etapa lor, cu probe de noapte, speciale lungi, in care anduranta si fiabilitatea au un cuvant important de spus, a fost cu siguranta pe gustul celor de la IRC, pe gustul lui Jean Pierre Nicolas si al fostului sau copilot – Jean Todt! Actualul presedinte FIA! Felicitari baieti!