FB Pixelz

500 de raliuri in WRC

Raliul Finlandei, desfasurat weekendul trecut, a marcat un moment important in istoria Campionatului Mondial de Raliuri. Haideti sa aruncam impreuna o privire peste cei 40 de ani de cand competitia se desfasoara.

Raliul Finlandei, desfasurat weekendul trecut, a marcat un moment important in istoria Campionatului Mondial de Raliuri. Haideti sa aruncam impreuna o privire peste cei 40 de ani de cand competitia se desfasoara.

Inceputurile nu au fost chiar asa cum ar fi trebuit sa fie….Oficialii de la Raliul Monte Carlo din 1973 nu au putut sa faca altceva decat sa priveasca cum o mana de politisti disperseaza o multime nervoasa. Prima runda, inca 499 ramase 🙂

 

Andruet / Biche - castigatori Monte Carlo 1973

La jumatatea specialei Burzet, un Ford Capri se invarte si se opreste intr-un mal de zapada, blocand drumul. In spatele lui, alte 150 de echipaje nu au pe unde sa treaca, asa ca organizatorii de la Automobile Club de Monaco decid excluderea tuturor echipajelor! Atunci a venit politia sa-i imprastie 🙂

 

Vazandu-se in situatia incredibila de a nu putea continua raliul si de a fi exclusi, cele 150 de echipaje luasera decizia de a bloca complet drumul spre Digne. Nu le-a mers.

Dupa un debut nu tocmai fericit la Monte, lucrurile nu s-a imbunatatit prea multe nici in Suedia, unde organizatorii au decis la acea vreme sa interzica pneurile cu tinte. Unele echipaje abia au reusit sa ramana pe drum, asa ca orice discutie despre viteza in viraje nu-si are rostul. Din fericire, de la acele vremuri pana in prezent s-au mai desfasurat alte 497 de raliuri de-a lungul a 39 de ani. Astfel, am ajuns la runda nr.499 care a avut loc in Finlanda weekendul trecut.

Pentru cei care au remarcat deja greselile de calcul, Raliul Finlandei a reprezentat etapa nr.500 din istoria WRC. Un motiv serios pentru fanii finlandezi sa desfaca si mai multe sticle de votca 🙂 Campionatul Mondial de Raliuri s-a desfasurat, intr-o maniera aproape identica, inca din anul 1970 sub egida aceleiasi autoritati sportive. Apoi, Comisia Sportiva Internationala (CSI) a organizat intre 1970 si 1972 Campionatul International al Constructorilor (International Manufacturers Championship-IMC). Toate cele 9 etape ale sezonului inaugural din IMC au fost inscrise in WRC, acestora adaugandu-se alte patru.

 

Sandro Munari/Lancia Stratos - Monte Carlo 1975

Anii `60 au adus modificari importante pentru raliurile desfasurate la acea vreme. Decada scursa inainte de aceasta a oferit o sansa acestui fenomen de a-si reveni in urma distrugerilor suferite in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial. In timp ce economia europeana isi revenea, raliurile urmau acelasi trend si deveneau din ce in ce mai populare de-a lungul continentului. Inceputurile anilor 60 au marcat aparitia modelului Alpine A110 pe specialelei Raliului RAC.

 

Dupa ce CSI a luat decizia de a alatura denumirea de “mondial” in dreptul campionatului organizat pentru constructori pana in 1973, acestia au trebuit sa faca fata unei crize aparute in al doilea sezon. La sfarsitul anului 1973,  tarile producatoare de titei din Orientul Mijlociu nu au privit cu ochi buni embargoul impus de SUA celor din Israel cu privire la importul de arme. Astfel, primele doua etapa din sezonul `74 au fost anulate, urmand sa se desfasoare doar 11 raliuri in acel an.

Aceasta criza nu a adus doar vesti proaste. In acelasi timp, benzina a inceput sa curga mai usor in lume, dar mai ales mai usor prin carburatoarele duble Weber de 48 mm ale primului supercar, Stratos. Lancia Fulvia adusese titlul italienilor in ultimul sezon al IMC din `72. Anul urmator, in timp ce Cesare Fiorio era ocupat sa imprumute si sa monteze motoarele lui Ferrari Dino pe sasiul desenat de Bertone, Alpine isi trecea in cont primul titlu mondial. Acela a fost singurul sezon in care cei de la Renault se impuneau.

 

Hannu Mikkola / Audi Quattro - Raliul Portugaliei 1984

Au urmat trei ani de glorie pentru Stratos. Cand superioritatea nu a mai fost atat de mare, o alta masina produsa in Nordul Italiei isi facea aparitia : 131 Abarth. Mai importanta decat dominatia italienilor era aparitia in 1979 a clasamentului pentru piloti. La fel de controversata precum lupta din clasamentul constructorilor era si cea pentru titlul la piloti. Bjorn Waldegaard s-a aflat la conducerea Raliului Monte Carlo in sezonul de debut pentru noul clasament, pana cand niste bolovani l-au obligat sa abandoneze pe Col de Turini. Ciudat, acei bolovani nu s-au mai aflat pe drum dupa acel moment, Bernard Darniche trecand fara probleme 🙂 Avand un avans de 6 minute in fata acestuia, Waldergaard a pierdut pana la urma raliul pentru doar 6 secunde in urma aceluiasi Darniche, aflat la bordul unui Stratos privat. In timp ce FIAT luase o pauza in acel sezon din `79, Ford a accelerat la maxim cu al lor Escort, incoronandu-l campion mondial pe Waldergaard, cu un punct in fata colegului sau, Hannu Mikkola.

 

Centenarul a fost castigat de Walter Rohrl in 1982 la Monte Carlo pe un Ascona 400. 100 de raliuri desfasurate si acest sport se schimbase dramatic, dupa ce, la inceputul anilor 80, niste domni de la Audi au decis ca puterea masinii sa fie transmisa atat rotilor spate cat si fata, produsul lor primind numele de “quattro”.

 

Miki Biasion / Lancia Delta Integrale - Monte Carlo 1987

Perioada care a urmat a fost de departe cea mai tumultoasa din istorie, masinile de Grupa B aducand foarte multa putere dar si consecinte pe masura. Peugeot, apoi Austin Rover, Lancia si Ford, cu totii au decis sa se alature celor de la Audi pentru a crea niste masini care erau pur si simplu prea rapide. Etapa nr.159, desfasurata in decembrie 1986 a fost ultima in care fanii au putut admira masinile de Grupa B. Pana ce campionatul a ajuns la runda 200, regulamentul pentru Grupa A era deja implementat si exploatat la maxim, lasand in urma primele zile ale anului 1987.

 

In acel moment, italienii s-au intors. Si au facut-o foarte hotarati!! Bestia Lancia Delta de Grupa B a fost imblanzita pentru Grupa A si a devenit masina cu cele mai multe victorii in WRC. 46 mai exact, incluzand si succesul lui Miki Biasion in etapa cu nr.200.

Jumatatea celor 500 de etape ni-l aduce in prim plan pe Francois Delecour. Il stiti foarte bine. A 3-a cursa castigata de el in sezonul 1993 a fost Raliul Cataluniei. Al treilea “secol” de raliuri in WRC a fost sarbatorit de Scotianul Zburator. Victoria lui Colin McRae cu Subaru din Raliul Acropole in 1998 nu a reprezentat doar borna 300 in istoria WRC ci si ultimul succes pe care acesta l-a avut cu modelul Impreza.

Citroen Xsara WRC

FIA coborase putin stacheta in 1997, atunci cand si-au facut debutul primele modele de world-rally car asa cum le stim noi. Constructorii erau obligati sa aiba o productie de cel putin 25.000 de modele vandute publicului larg si sa omologheze 20 de unitati pentru curse, carora le montau o turbina si un sistem de tractiune integrala. Astfel, Campionatul Mondial de Raliuri era deschis cat mai multor producatori auto, permitandu-le unora precum cei de la Skoda sa lanseze Octavia WRC. SEAT a fost un alt constructor care a profitat de aceasta deschidere, lansand modelul Cordoba, la fel ca si Hyundai cu al lor Accent, niciunii dintre ei neavand modele de strada cu turbo si tractiune integrala.

Cei care au profitat cel mai bine de acest nou regulament au fost cei de la Citroen. Marca francezilor a devenit sinonima cu un singur om: Sebastien Loeb. Prima victorie a acestuia din Germania in 2002 a reprezentat runda cu nr.357 in istoria WRC. Alsacianul a castigat si etapa 400, desfasurata in 2005 in Argentina, aparandu-si cu succes primul titlu mondial obtinut in sezonul anterior. Intre etapele 357 si 499, veti regasi numele lui in dreptul castigatorului in 72 de raliuri, toate cu automobile Citroen. De la Raliul Argentinei din 2005 si pana la cel al Noii Zeelande de anul acesta, Loeb s-a clasat de 106 ori pe podiumul final.

 

Ford Focus WRC

In 500 de etape, WRC a creat eroi, castigatori a patru titluri mondiale precum Juha Kankkunen sau Tommi Makinen; eroi dubli castigatori precum Walter Rohrl, Miki Biasion, Carlos Sainz sau Marcus Gronholm; l-a facut chiar si pe Markku Alen campion mondial pentru 11 zile in 1986, inainte ca punctele pentru Raliul San Remo sa fie anulate ( nici noi nu am luat in calcul aceasta etapa pentru statistica din material ).

 

Nimeni si nimic nu aveau cum sa pregateasca WRC pentru ceea ce a insemnat si inseamna Sebastien Loeb. Pilotul in varsta de 38 de ani a castigat 45% dintre raliurile in care a luat startul, s-a impus pe 844 probe speciale si a contabilizat 1.426 puncte. Dupa 39 de ani si 499 de raliuri, Sebastien Loeb isi mai inscrie odata numele in istoria WRC castigand in Finlanda weekendul trecut.

Refaceti voi calculele!!! 🙂

 

 

CIFRE IMPORTANTE ALE CELOR 500 DE ETAPE DIN WRC


Subaru Impreza WRC

2 h, 47 min si 02 secunde este cel mai mare ecart inregistrat pentru o victorie. Aceasta s-a intamplat in 1973 in Polonia cand Achim Warmbold pe un FIAT 124 se impunea in fata lui Egon Culmbacher pe un Wartburg 353;

 

  • 85 de raliuri, cele maimulte, au fost castigate de un singur constructor, Citroen;
  • 174 de starturi in WRC, cele mai multe, are cel mai galonat copilot, Denis Giraudet;
  • 46 de victorii, cele mai multe, le au modelele Lancia Delta si Subaru Impreza;
  • 196 de starturi in WRC, cele mai multe, le are Carlos Sainz, ca si pilot;
  • 1 singur pilot a castigat 73 de raliuri, cele mai multe, Sebastien Loeb;
  • 7 etape de WRC au fost anulate in intreaga istorie;
  • 375 de raliuri au fost castigate de masini cu tractiune integrala;
  • 71 de piloti diferiti au castigat cel putin un raliu;
  • 21 de piloti diferiti au luat startul in mai mult de 100 de raliuri in WRC;
  • 165 de victorii in WRC, cele mai multe, le detin pilotii din Finlanda;
  • Citroen C4 WRC

    Constructorul care a castigat de cele mai multe ori un eveniment: Ford in Raliul Acropole;

  • 0,2 secunde este cel mai mic ecart inregistrat pentru o victorie, cand Ogier l-a invins pe Latvala in Iordania 2011;
  • 10 raliuri au fost castigate de masini cu tractiune fata;
  • 29 de piloti au castigat cel putin o etapa in WRC;


Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest