FB Pixelz

Cum s-a vazut Timis Rally

Daca pana la inceputul anului cand spuneai Timis Rally gandul iti zbura in urma cu trei ani, atunci cand avea loc ultima editie a unei etape de national din Banat, odata cu inceperea sezonului 2012, Raliul Timisoarei revenea in calendarul competitional.

Daca pana la inceputul anului cand spuneai Timis Rally gandul iti zbura in urma cu trei ani, atunci cand avea loc ultima editie a unei etape de national din Banat, odata cu inceperea sezonului 2012, Raliul Timisoarei revenea in calendarul competitional. Iubit de multi protagonisti cu state vechi in Campionatul National de Raliuri Dunlop, Timis Rally a reprezentat totodata pentru multe echipaje prima ocazie de a parcurge probele speciale din judetul Timis, concentrate in jurul Lacului Surduc.

Considerat de multi poarta catre Vest, orasul Timisoara oferea inca de la debutul raliului prima surpriza placuta. Peste 1.000 de spectatori au asistat cu sufletul la gura la reprezentatiile pilotilor pe Superspeciala organizata vineri, chiar pe strazile mun. Timisoara. Pilotii nu au dezamagit, facand spectacol, iar fanii s-au convins ca trebuie sa isi urmeze favoritii si in a doua zi a raliului, pe probele speciale aflate la 60 de kilometri departare. Vremea a vrut parca sa se revanseze dupa capriciile de la Brasov si un soare stralucitor a incalzit atmosfera pe parcursul intregului weekend.

 

Care a fost configuratia probelor?

In lungime de doar 1.3 km, superspeciala este genul de proba pe care nu-ti poti construi un avantaj prea mare dar poti pierde foarte mult si risti sa abandonezi. Singurul ghinionist a fost Dan Girtofan care, la al doilea raliul alaturi de „Bebelusa” sa, o superba Skoda Fabia S2000, a pierdut peste 14 secunde, volanul miscandu-se de pe coloana de directie, brasoveanul ratand astfel o intoarcere. Ps1 a fost castigata de Gergo Szabo, maghiarul fiind urmat de Vali Porcisteanu si Edwin Keleti, cel din urma evoluand pe un Mitshubishi Evo X de clasa 3.

Ei bine, configuratia probelor din a doua zi a raliului a fost oarecum plictisitoare, dupa spusele catorva piloti. Echipajele au avut de parcurs trei bucle identice altcatuite din trei probe speciale, separate de cate un parc de service. Ultima bucla, compusa din doar doua probe, a fost de fapt o parcurgere in sens invers a doua din cele trei probe speciale ale buclei alergata de trei ori in acelasi sens. Un format simplu si compact, care nu a permis prea multi timpi morti, dar care a plictisit putin pilotii, sambata in a doua zi a raliului fiind parcursi  107 km de speciala din cei 108.3 km cat a avut Timis Rally in total.

 

Cine si cum s-a luptat pentru victorie ?

Performerul zilei a fost Vali Porcisteanu, care a castigat 8 din cele 11 probe speciale desfasurate sambata. Practic, campionul in exercitiu a condus de la un capat la altul raliul iar spre final si-a conservat inteligent avantajul creat in prima parte a zilei. Singurul care a putut mentine ritmul impus de Porcisteanu a fost ungurul Csaba Spitzmuller. De altfel, acesta a reusit sa castige doua probe speciale sambata, spre finalul raliului. Astfel, la sosirea de la Timisoara, doar 18,1 secunde l-au separat pe Porcisteanu, invingatorul de la Timis Rally, de pilotul din Ungaria. Practic, am avut parte de aceleasi locuri 1 si 2 ca la etapa anterioara de la Brasov.

Pe locul al treilea a incheiat brasoveanul Dan Girtofan. Lupta sa pentru obtinerea ultimului loc pe podium a fost transata pe ultimii kilometri de speciala ai raliului. Cu o proba inainte de final, Giri se afla pe locul patru, la 5.5 secunde in urma lui Gergo Szabo. Girtofan a parcurs ultima speciala cu 9.2 secunde mai rapid decat Szabo, si astfel si-a trecut in cont primul podium alaturi de noua masina pe care evolueaza in acest sezon.

Gergo Szabo a fost nevoit sa se multumeasca cu locul al patrulea. Maghiarul s-a confruntat cu probleme tehnice de-a lungul zilei a doua. Alaturi de o suspensie spate care i-a cauzat batai de cap, s-a mai adaugat si lipsa de presiune in diferentialul central. Cu toate acestea, Szabo pleaca cu 12 puncte de la Timisoara, dupa ce la prima etapa a abandonat la startul in a doua zi de concurs.

Surpriza, daca o putem numi asa, a fost furnizata de fostul vicecampion mondial, Francois Delecour. Acesta venea la Timisoara dornic de revansa, dupa ce, cu o luna in urma, a cazut prada zapezii asternute pe drumul ce leaga Brasovul de Poiana. Datorita revenirii in a doua zi la Brasov, am avut parte de un clasament al zilei de sambata, in care francezul se clasa, mai mult sau mai putin surprinzator, pe pozitia a treia. Trebuie mentionat ca Megane-ul RS pe care acesta concureaza in Romania are doar 2 roti motrice spre deosebire de restul masinilor de la clasa 3 unde este inscris, care au tractiune integrala.

Pozitia a sasea a fost ocupata de pilotul Napoca Rally Academy, Marco Tempestini. Reprezentantul Romaniei in IRC pentru acest sezon, a doua competitie de raliuri ca importanta pe plan mondial, a avut o zi pe care, asa cum declara la final, si-o doreste uitata cat mai repede. Marco a recunoscut ca nu a avut setupul corect insa nici nu a reusit sa reactioneze pentru a indrepta acest lucru. Mai mult, cutia de viteze a Subarului Impreza R4 a necesitat sa fie inlocuita in parcul de service de la jumatatea zilei, Tempestini iesind mai tarziu cu 2 minute si incasand o penalizare de 20 de secunde. Cu toate astea, cele 8 puncte obtinute la Timisoara, il claseaza pe locul al patrulea in clasamentul general dupa doua raliuri desfasurate, si se pot dovedi importante la finalul sezonului.

In urma pilotului NRA s-au clasat trei automobile Mitsubishi Lancer Evo 9 de la clasa 3, in ordinea: Peter Bosh, Rares Tomita si Lucian Preda. Primul dintre ei nu s-a inscris la timp in sezonul 2012 al CNRD si astfel nu va putea concura si pentru titlul de la finalul campionatului. Rares Tomita si-a trecut astfel in cont si victoria in clasamentul rezervat juniorilor iar Lucian Preda a devenit liderul la zi la clasa 3, dupa primele doua etape din campionat.

Ultima pozitie aducatoare de puncte i-a revenit pilotului Napoca Rally Academy, Bogdan Marisca. Clujeanul a fost din nou urmarit de ghinion, dupa ce, pe speciala cu nr.5, o planetara fata a cedat la Subarul Impreza R4 pe care evolueaza in acest sezon. Timpul pierdut pe aceasta proba si parcurgerea la „pas” a urmatoarei, pana in parcul de service, l-au determinat pe Marisca sa se intrebe daca mai are rost sa continue. In cele din urma pilotul NRA a revenit si a obtinut niste timpi promitatori pe ultimele probe, insa a fost prea tarziu pentru a putea obtine mai mult in ierarhia finala.

 

Cum au stat lucrurile la 2 Roti Motrice ?

Asa cum era de asteptat, daca nu are probleme tehnice sau nu abandoneaza, Francois Delecour va fi abonat la pozitia intai. Asa s-a intamplat la Timisoara. Lupta pentru podium in spatele francezului l-a scos la rampa pe Vlad Cosma, pilotul Napoca Rally Academy. Desi evolueaza pe un Citroen C2R2 Max de clasa 6, automobil care dezvolta  o putere net inferioara fata de cele inscrise la clasa 5, clujeanul s-a impus in fata a doi dintre favoritii la podium, Alexandru Filip si George Grigorescu, ambii evoluand pe masini Renault Clio R3 de clasa 5. Vlad Cosma si-a trecut astfel in cont si victoria la clasa 6 si in Citroen Racing Trophy si a demonstrat ca iesirea in decor de la Brasov nu l-a afectat prea tare la capitolul psihic si viteza pe probele speciale.

La clasa 9 s-a impus Adrian Grigore pe o Honda Civic, acesta fiind urmat pe podium de Szabo Csongor ( Suzuki Swift) si Bogdan Barbu ( Dacia Logan ). Cel din urma castiga pentru al doilea raliu la rand Cupa Dacia, la Timisoara el fiind urmat pe podiumul cupei monomarca de Raul Badiu si Ioan Doru Mihut.

 

Pai si spectacol cine a facut ?

Cine altcineva decat Dany Ungur?! Pilotul Napoca Rally Academy a demonstrat din nou ca se simte ca pestele in apa la bordul Mitsubishi-ului Lancer Evo 6 pe care evolueaza in acest sezon, o mai veche dragoste a sa, pe o astfel de masina iesind cu cativa ani in urma campion national. Chiar daca clasa 11, unde sunt incadrate automobilele a caror omologare FIA a expirat, nu puncteaza in clasamentul general de la finalul raliului, Dany s-a clasat pe pozitia a sasea intr-un virtual clasament Open, demonstrand astfel ca se poate merge tare si spectaculos in acelasi timp. In urma sa, la un ecart considerabil, s-au clasat C-tin Raducioiu si Sebastian Stanciu.

 

Bila Alba

Bila alba la Timis Rally ii revine lui Simone Tempestini care, la doar 17 ani si la al doilea raliu pe un automobil cu tractiune integrala, s-a clasat pe locul secund in clasamentul rezervat juniorilor. Desi nu poseda permis de conducere, Simone se afla la bordul Subarului Impreza N15 doar pe durata probelor speciale. Pe etapele de legatura, in trafic deschis, masina este condusa de experimentatul copilot Lucio Baggio. Simone a terminat raliul pe locul 6 la clasa 3, in total la aceasta clasa luand startul 10 echipaje.

Dupa doua etape de asfalt, masinile vor trece la configuratia pentru macadam, avand la dispozitie pentru acest lucru patru saptamani, timp suficient si pentru cateva teste si reglaje fine pentru a fi gata de atac maxim la Raliul Bacaului, a treia etapa din sezonul 2012 al CNRD, care se va desfasura in perioada 25-26 mai.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest