FB Pixelz

A fost Transilvania Rally…si a fost frumos!

Titlul pare un pic exagerat, dar sa detaliem un pic.... Etapa clujeana a avut de toate: prezentare festiva a concurentilor in centrul orasului, sesiune de autografe, doua probe superspeciale transmise in direct la TV, si, nu in ultimul rand, multi spectatori pe probele foarte bine alese. Intr-un cuvant, a fost un raliu cum mi-as dori sa mai vad in CNRD.

Titlul pare un pic exagerat, dar sa detaliem un pic, poate va conving!

Etapa clujeana a avut de toate: prezentare festiva a concurentilor in centrul orasului, sesiune de autografe, doua probe superspeciale transmise in direct la TV, si, nu in ultimul rand,  multi spectatori pe probele foarte bine alese.

Intr-un cuvant, a fost un raliu cum mi-as dori sa mai vad in CNRD.

Gratie noului format propus de organizatori, prima zi a fost dedicata in primul rand spectacolului si….spectatorilor, lucru care nu poate decat sa bucure pe toata lumea implicata in motorsportul romanesc.

Revenita in program sub forma unei probe mixte de macadam si asfalt, speciala Faget a reprezentat o noutate pentru intrecerea interna, pilotii fiind obligati sa parcurga cu slick-uri de asfalt o portiune de aproximativ 4km de macadam.

Propunerea organizatorilor a fost primita intial cu scepticism de catre piloti, multi facandu-si griji in privinta sigurantei la viteze mari….dar, dorind parca sa le demonstreze contrariul, aderenta ‘s-a incapatanat’  si a fost peste asteptari…. doar distantele pe franari la intrarea in viraje au crescut putin. Prin urmare, gaz maxim a fost abordarea care a dat roade si nu stilul “mai precaut” sau “mai conservativ”, atat de caracteristic (din pacate) debutului unui raliu autohton.

Anul acesta Clujul a intrat in compania selecta a Raliului Sibiului, programand, pe langa proba mixta sus amintita, si o parcurgere a aceleiasi speciale Faget la lumina proiectoarelor. Inca o initiativa pentru care organizatorii merita felicitari iar cand acestea vin (si) din partea unui vice-campion mondial, nu pot decat sa insemne ca intr-adevar etapa clujeana a adus ceva nou si suficient de spectaculos incat sa il faca pe Delecour sa isi aduca aminte de vremurile romantice ale WRC-ului.

Ca si observatie, de dragul statisticilor, ambele scratch-uri pe Faget i-au apartinut lui Bogdan Marisca, evolutia sa pe noapte determinandu-l pe Marco Tempestini sa declare ca “probabil cu pneuri cu crampoane Bogdan ar fi avut un timp cu cel mult 3-4 secunde mai bun”.

Hmmm….Inconstienta sau control ?

 

Cel de-al doilea punct de atractie al zilei de vineri a fost intoarcerea, dupa mai bine de 30 de ani, a masinilor de curse in centrul Clujului. Piata Unirii a devenit un furnicar iar imaginile de aici, cu spectatori catarati pe statui si garduri m-au dus cu gandul la vremurile de glorie ale campionatului mondial de raliuri.

 

Din punct de vedere sportiv, Transilvania Rally a avut doua momente cheie.

  • Primul l-a reprezentat parcurgerea specialei Faget 1, la finalul careia ne-am putut face o idee despre ritmul si viteza pe care o are fiecare pilot in aceasta etapa si despre felul in care masinile acestora au fost pregatite.
  • Al doilea moment important l-a reprezentat finalul specialei Dangau 1, cand Bogdan Marisca a pierdut pozitia de lider, chiar pe proba lui preferata, in fata lui Csaba Spitzmuller.

Pilotul maghiar a dovedit din nou ca este un pilot complet, capabil de evolutii foarte bune atat pe asfalt cat si pe macadam. Adeptul unor trase curate, fara artificii in stilul de pilotaj, Spici s-a descurcat excelent si pe cele doua superspeciale, castigandu-le. El a trecut pe primul loc dupa etapa de la Cluj si, pana acum, s-a dovedit a fi cel mai de temut rival al lui Vali Porcisteanu, asa cum declara chiar pilotul pitestean dupa primele doua etape.

Aflat pe teren propriu, Marisca a mers la limita in ambele zile, reusind chiar sa fie lider dupa cele 3 speciale de vineri.

Intoarcerea la Evo 9 de clasa 3, mai greu cu aproape 100 de kg fata de modelul Evo X – R4, a fost una de bun augur pentru clujean. Fiind extrem de motivat sa demonstreze ca rezultatele din primele trei etape nu-l caracterizeaza, el a redus la minim handicapul teoretic al masinii sale de 1 secunda / kilometru, fata de modelul Evo X – R4 al celorlalti adversari clasati pe podium. In ciuda materialului de concurs inferior, batalia cu cei de la clasa 2 a fost aproape la fel de stransa ca si anul trecut (cand Porcisteanu s-a impus intr-un final cu 0.9 secunde la finalul raliului, intr-unul dintre cele mai stranse finish-uri ale CNRD).

Porcisteanu nu s-a simtit confortabil la volanul masinii sale reconstruite dupa iesirea in decor de la teste. El a avut un ritm mult prea precaut in prima zi si sambata nu a putut mai mult, chiar daca a castigat o proba. Accidentul serios avut la teste, probabil a schimbat ceva in abordarea pilotului pitestean, iar refacerea masinii distruse a pus probabil presiune si pe bugetul avut la dispozitie pentru acest an.

Totusi, Valino a dat dovada de maturitate la Cluj; Vazand ca nu poate reduce distanta fata de cei din fata, el a facut tot ce i-a stat in putinta pentru a obtine cat mai multe puncte si a dovedit ca si intr-o zi proasta, tot prinde podiumul CNRD ……iar asta spune multe.

Cu Francois Delecour dominand clar categoria, principala batalie de urmarit la doua roti motrice, s-a dat intre Grigorescu si Filip. Valorificandu-si experienta, GxG si-a pastrat pana la final ecartul de 20 de secunde avut in fata lui Filip dupa cele trei speciale de vineri.

Mult mai interesanta a fost batalia dintre Logan-isti, unde vineri seara era lider debutantul Raul Badiu, care s-a impus nu doar in fata Logan-urilor, cat si a mai multor masini de la clasele superioare. Secretul l-a constituit proba Faget, pe a carui jumatate de macadam Badiu s-a simtit precum pestele in apa….sau sa fiu mai exact in ‘praf’, dar vorba lui Mircea Diaconu, ‘n-am gasit alta rima’.

 

A doua zi, Raul si-a mentinut avansul pana pe ultima proba inaintea superspecialei, cand experienta pe asfalt a lui Bogdan Barbu, liderul cupei, si-a spus cuvantul, acesta impunandu-se cu doar 4,4 secunde la capatul celor peste 120 de kilometri de probe speciale. Badiu are o “nebunie frumoasa” si chiar daca este junior si debutant el s-a impus in fata castigatorilor Cupei Dacia din sezoanele 2010 si 2011. Daca va avea evolutii constante, si va ajunge cu bine la finalul raliurilor, Raul va fi de departe cea mai placuta surpriza a acestui sezon.

Probele speciale de viteza ale Transilvania Rally ne-au demonstrat ca valoarea echipajelor din campionatul intern este foarte ridicata….si, mai important, apropiata!

Astfel, pe prima trecere de pe Tarnita, Spitzmueller si Porcisteanu au obtinut timpi identici dupa 23,20 km de speciala. Dangau a fost proba pe care s-a mers la maxim. La prima parcurgere, Spici, Szabo si Porcisteanu s-au clasat intr-un ecart de 0,7 secunde iar la a doua trecere Szabo, Spitzmueller si Girtofan au fost in aceasi secunda, ultimii doi obtinand timpi identici…..ei, ce v-am spus?

Ce am invatat de la Raliul Transilvaniei 2012?

  • In primul rand ca se poate. Se poate organiza un raliu la care sa se imbine spectacolul cu performanta. Nu ramane decat ca modelul sa se dezvolte si sa se aplice iar beneficiile nu vor intarzia sa apara.
  • Clujul ne-a mai demonstrat inca odata, daca mai era nevoie, ca vorba lui Giri, trebuie „facute click-uri” si  in mintea pilotilor….iar raliul incepe pe PS1 nu in dimineata de sambata.
  • Si am mai invatat ceva; am invatat ca o masina inferioara ca performante, exploatata la maximul potentialului poate fi comparabila cu una de clasa superioara… Multumesc Raul!  Multumesc Bogdan!

 

Urmeaza patru etape pe macadam, din care prima la Sibiu intre 20-21 iulie, campionatul intrand astfel in cea de-a doua jumatate a sezonului 2012. Pe langa faptul ca Raliul Sibiului este etapa si in Intercontinental Rally Challenge, anul acesta lungimea probelor speciale va fi dubla, de peste 200 kilometri. Avand un coeficient de 1,5 pentru punctele obtinute de echipajele inscrise in CNRD, o victorie sau o clasare pe podium va aduce o zestre mai importanta decat la oricare alt raliu.

…si, nu in ultimul rand, etapa sibiana va fi una de povestit nepotilor, in care pilotii romani vor figura in acelasi clasament cu nume sonore ca: Mikkelsen, Haninen sau Kopecký. Ne vedem la Sibiu!

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest